Integracja Sensoryczna
Metoda Integracji Sensorycznej jest jednÄ… z kompleksowych metod terapeutycznych. 
Metoda ta jest stosowana w odniesieniu do dzieci z opóźnieniem w rozwoju psychoruchowym, trudnościami w nauce, z uszkodzeniami ośrodkowego układu nerwowego, dzieci z ADHD i autyzmem.

Terapia SI opiera się na działaniu trzech podstawowych systemów zmysłowych:
systemu dotykowego,

 systemu proprioceptywnego (czucie gÅ‚Ä™bokie), 

i układu przedsionkowego (zmysł równowagi).

Dzięki prawidłowemu przetwarzaniu procesów czucia głębokiego oraz układu przedsionkowego jest możliwy prawidłowy rozwój percepcji wzrokowej i słuchowej. Według Ayres (twórczyni metody SI) integracja sensoryczna jest procesem, który organizuje wrażenia jakie docierają z ciała i środowiska w taki sposób, aby mogły być wykorzystywane do celowego działania.
Wszelkie zaburzenia z rozwojem psychomotorycznym, napięciem mięśniowym, koordynacją ruchową, równowagą, koncentracją uwagi, nadpobudliwością, zaburzeniami emocjonalnymi i zachowaniem mogą być spowodowane nieprawidłowym przetwarzaniem, jak i rejestrowaniem poszczególnych systemów zmysłowych.

Terapia SI jest formą zabawy kierowanej, mającej na celu dostarczeniu dziecku podczas aktywności ruchowej odpowiedniej ilości bodźców sensorycznych wywołujących w konsekwencji poprawę integracji bodźców docierających do dziecka z otoczenia oraz jego ciała.

Terapia SI skierowana jest do dzieci z:
  • opóźnieniem rozwoju psychoruchowego;
  • zaburzeniem uczenia siÄ™;
  • dysleksjÄ…, dysgrafiÄ…, dysortografiÄ…, dyskalkuliÄ…;
  • autyzmem, zespoÅ‚em Aspergera;
  • MPD
  • zespoÅ‚em Downa;
  • niepeÅ‚nosprawnoÅ›ciÄ… intelektualnÄ…;
  • obniżonÄ… równowagÄ… i koordynacjÄ… ruchowÄ…;
  • zaburzeniami mowy;
  • nadpobudliwoÅ›ciÄ… psychoruchowÄ…;
  • nadwrażliwoÅ›ciÄ… lub podwrażliwoÅ›ciÄ… sÅ‚uchowÄ…, wzrokowÄ…, dotykowÄ…, przedsionkowÄ…;
  • zaburzenia planowania ruchowego.

Objawy zaburzeń SI u dziecka:
  • jest nadmiernie ruchliwe, nadpobudliwe, impulsywne;
  • Å‚atwo siÄ™ rozprasza i ma trudnoÅ›ci ze skupieniem uwagi;
  • bywa agresywne;
  • jest niestabilne emocjonalnie;
  • jest zbyt statyczne, maÅ‚o aktywne;
  • ma trudnoÅ›ci z zasypianiem i snem;
  • prezentuje opóźnione reakcje na bodźce bólowe, dotykowe, wÄ™chowe, wzrokowe i sÅ‚uchowe;
  • z opóźnieniem osiÄ…gnęło kamienie milowe rozwoju (siadanie, chodzenie, mówienie);
  • unika dotyku innych osób lub okreÅ›lonych faktur;
  • nie toleruje zabaw dÅ‚oÅ„mi;
  • nie lubi czesania, mycia, obcinania wÅ‚osów, kÄ…pieli, obcinania paznokci;
  • domaga siÄ™ dotyku, lubi intensywne zabawy;
  • wydaje siÄ™, że ma obniżonÄ… wrażliwość na bodźce dotykowe, bólowe;
  • ma sÅ‚abÄ… Å›wiadomość wÅ‚asnego ciaÅ‚a;
  • wykazuje zachowania autostymulujÄ…ce/autoagresywne (drapanie siÄ™, szczypanie, gryzienie, uderzanie);
  • ma nieprawidÅ‚owe napiÄ™cie mięśniowe (podwyższone lub obniżone);
  • wydaje siÄ™ niezdarne (czÄ™sto upada, potyka siÄ™);
  • ma trudnoÅ›ci z ocenÄ… odlegÅ‚oÅ›ci;
  • może mieć problem z samoobsÅ‚ugÄ… (ubieranie, rozbieranie);
  • ma problemy z obustronnÄ… koordynacjÄ… ruchowÄ…;
  • czÄ™sto myli strony prawa-lewa;
  • z trudnoÅ›ciÄ… przychodzi mu naÅ›ladowanie ruchów innych osób;
  • reaguje nadmiernym zadowoleniem na ruch, lubi intensywne zabawy (krÄ™cenie siÄ™, bujanie, podskoki);
  • boi siÄ™ odrywać stopy od podÅ‚oża;
  • odczuwa nienaturalny lÄ™k przed upadkiem lub wysokoÅ›ciÄ…;
  • boi siÄ™, unika zabaw ze zmianami pozycji (krÄ™cenie siÄ™, bujanie, podskoki);
  • ma trudnoÅ›ci z pisaniem, czytaniem;
  • zabawy/czynnoÅ›ci manualne przychodzÄ… mu z trudnoÅ›ciÄ…;
  • zbyt lekko lub zbyt mocno chwyta przedmioty;
  • nieprawidÅ‚owo stoi/siedzi;
  • szybko siÄ™ mÄ™czy;
  • jest wrażliwe na Å›wiatÅ‚o lub okreÅ›lone kolory;
  • ma trudnoÅ›ci z utrzymaniem wzroku na przedmiocie lub z podążaniem wzroku za przedmiotem;
  • nie lubi/domaga sie pokarmów o okreÅ›lonej konsystencji;
  • poznaje otoczenie za pomocÄ… smaku (ssie, gryzie przedmioty);
  • nie lubi gÅ‚oÅ›nych/okreÅ›lonych dźwiÄ™ków;
  • ma opóźniony rozwój mowy;
  • lubi wydawać gÅ‚oÅ›ne dźwiÄ™ki;
  • pewnych dźwiÄ™ków nie zauważa;
  • poznaje otoczenie za pomocÄ… wÄ™chu;
  • negatywnie reaguje na niektóre zapachy;
  • nie rozróżnia zapachów;
  • ignoruje nieprzyjemne zapachy.