Metoda Integracji Sensorycznej jest jednÄ… z kompleksowych metod terapeutycznych.
Metoda ta jest stosowana w odniesieniu do dzieci z opóźnieniem w rozwoju psychoruchowym, trudnościami w nauce, z uszkodzeniami ośrodkowego układu nerwowego, dzieci z ADHD i autyzmem.
Terapia SI opiera się na działaniu trzech podstawowych systemów zmysłowych:
systemu dotykowego,
systemu proprioceptywnego (czucie głębokie),
i układu przedsionkowego (zmysł równowagi).
Dzięki prawidłowemu przetwarzaniu procesów czucia głębokiego oraz układu przedsionkowego jest możliwy prawidłowy rozwój percepcji wzrokowej i słuchowej. Według Ayres (twórczyni metody SI) integracja sensoryczna jest procesem, który organizuje wrażenia jakie docierają z ciała i środowiska w taki sposób, aby mogły być wykorzystywane do celowego działania.
Wszelkie zaburzenia z rozwojem psychomotorycznym, napięciem mięśniowym, koordynacją ruchową, równowagą, koncentracją uwagi, nadpobudliwością, zaburzeniami emocjonalnymi i zachowaniem mogą być spowodowane nieprawidłowym przetwarzaniem, jak i rejestrowaniem poszczególnych systemów zmysłowych.
Terapia SI jest formą zabawy kierowanej, mającej na celu dostarczeniu dziecku podczas aktywności ruchowej odpowiedniej ilości bodźców sensorycznych wywołujących w konsekwencji poprawę integracji bodźców docierających do dziecka z otoczenia oraz jego ciała.
Terapia SI skierowana jest do dzieci z:
- opóźnieniem rozwoju psychoruchowego;
- zaburzeniem uczenia siÄ™;
- dysleksjÄ…, dysgrafiÄ…, dysortografiÄ…, dyskalkuliÄ…;
- autyzmem, zespołem Aspergera;
- MPD
- zespołem Downa;
- niepełnosprawnością intelektualną;
- obniżoną równowagą i koordynacją ruchową;
- zaburzeniami mowy;
- nadpobudliwością psychoruchową;
- nadwrażliwością lub podwrażliwością słuchową, wzrokową, dotykową, przedsionkową;
- zaburzenia planowania ruchowego.
Objawy zaburzeń SI u dziecka:
- jest nadmiernie ruchliwe, nadpobudliwe, impulsywne;
- łatwo się rozprasza i ma trudności ze skupieniem uwagi;
- bywa agresywne;
- jest niestabilne emocjonalnie;
- jest zbyt statyczne, mało aktywne;
- ma trudności z zasypianiem i snem;
- prezentuje opóźnione reakcje na bodźce bólowe, dotykowe, węchowe, wzrokowe i słuchowe;
- z opóźnieniem osiągnęło kamienie milowe rozwoju (siadanie, chodzenie, mówienie);
- unika dotyku innych osób lub określonych faktur;
- nie toleruje zabaw dłońmi;
- nie lubi czesania, mycia, obcinania włosów, kąpieli, obcinania paznokci;
- domaga siÄ™ dotyku, lubi intensywne zabawy;
- wydaje się, że ma obniżoną wrażliwość na bodźce dotykowe, bólowe;
- ma słabą świadomość własnego ciała;
- wykazuje zachowania autostymulujÄ…ce/autoagresywne (drapanie siÄ™, szczypanie, gryzienie, uderzanie);
- ma nieprawidłowe napięcie mięśniowe (podwyższone lub obniżone);
- wydaje się niezdarne (często upada, potyka się);
- ma trudności z oceną odległości;
- może mieć problem z samoobsługą (ubieranie, rozbieranie);
- ma problemy z obustronnÄ… koordynacjÄ… ruchowÄ…;
- często myli strony prawa-lewa;
- z trudnością przychodzi mu naśladowanie ruchów innych osób;
- reaguje nadmiernym zadowoleniem na ruch, lubi intensywne zabawy (kręcenie się, bujanie, podskoki);
- boi się odrywać stopy od podłoża;
- odczuwa nienaturalny lęk przed upadkiem lub wysokością;
- boi się, unika zabaw ze zmianami pozycji (kręcenie się, bujanie, podskoki);
- ma trudności z pisaniem, czytaniem;
- zabawy/czynności manualne przychodzą mu z trudnością;
- zbyt lekko lub zbyt mocno chwyta przedmioty;
- nieprawidłowo stoi/siedzi;
- szybko się męczy;
- jest wrażliwe na światło lub określone kolory;
- ma trudności z utrzymaniem wzroku na przedmiocie lub z podążaniem wzroku za przedmiotem;
- nie lubi/domaga sie pokarmów o określonej konsystencji;
- poznaje otoczenie za pomocÄ… smaku (ssie, gryzie przedmioty);
- nie lubi głośnych/określonych dźwięków;
- ma opóźniony rozwój mowy;
- lubi wydawać głośne dźwięki;
- pewnych dźwięków nie zauważa;
- poznaje otoczenie za pomocą węchu;
- negatywnie reaguje na niektóre zapachy;
- nie rozróżnia zapachów;
- ignoruje nieprzyjemne zapachy.