Integracja Sensoryczna
Metoda Integracji Sensorycznej jest jedną z kompleksowych metod terapeutycznych. 
Metoda ta jest stosowana w odniesieniu do dzieci z opóźnieniem w rozwoju psychoruchowym, trudnościami w nauce, z uszkodzeniami ośrodkowego układu nerwowego, dzieci z ADHD i autyzmem.

Terapia SI opiera się na działaniu trzech podstawowych systemów zmysłowych:
systemu dotykowego,

 systemu proprioceptywnego (czucie głębokie), 

i układu przedsionkowego (zmysł równowagi).

Dzięki prawidłowemu przetwarzaniu procesów czucia głębokiego oraz układu przedsionkowego jest możliwy prawidłowy rozwój percepcji wzrokowej i słuchowej. Według Ayres (twórczyni metody SI) integracja sensoryczna jest procesem, który organizuje wrażenia jakie docierają z ciała i środowiska w taki sposób, aby mogły być wykorzystywane do celowego działania.
Wszelkie zaburzenia z rozwojem psychomotorycznym, napięciem mięśniowym, koordynacją ruchową, równowagą, koncentracją uwagi, nadpobudliwością, zaburzeniami emocjonalnymi i zachowaniem mogą być spowodowane nieprawidłowym przetwarzaniem, jak i rejestrowaniem poszczególnych systemów zmysłowych.

Terapia SI jest formą zabawy kierowanej, mającej na celu dostarczeniu dziecku podczas aktywności ruchowej odpowiedniej ilości bodźców sensorycznych wywołujących w konsekwencji poprawę integracji bodźców docierających do dziecka z otoczenia oraz jego ciała.

Terapia SI skierowana jest do dzieci z:
  • opóźnieniem rozwoju psychoruchowego;
  • zaburzeniem uczenia się;
  • dysleksją, dysgrafią, dysortografią, dyskalkulią;
  • autyzmem, zespołem Aspergera;
  • MPD
  • zespołem Downa;
  • niepełnosprawnością intelektualną;
  • obniżoną równowagą i koordynacją ruchową;
  • zaburzeniami mowy;
  • nadpobudliwością psychoruchową;
  • nadwrażliwością lub podwrażliwością słuchową, wzrokową, dotykową, przedsionkową;
  • zaburzenia planowania ruchowego.

Objawy zaburzeń SI u dziecka:
  • jest nadmiernie ruchliwe, nadpobudliwe, impulsywne;
  • łatwo się rozprasza i ma trudności ze skupieniem uwagi;
  • bywa agresywne;
  • jest niestabilne emocjonalnie;
  • jest zbyt statyczne, mało aktywne;
  • ma trudności z zasypianiem i snem;
  • prezentuje opóźnione reakcje na bodźce bólowe, dotykowe, węchowe, wzrokowe i słuchowe;
  • z opóźnieniem osiągnęło kamienie milowe rozwoju (siadanie, chodzenie, mówienie);
  • unika dotyku innych osób lub określonych faktur;
  • nie toleruje zabaw dłońmi;
  • nie lubi czesania, mycia, obcinania włosów, kąpieli, obcinania paznokci;
  • domaga się dotyku, lubi intensywne zabawy;
  • wydaje się, że ma obniżoną wrażliwość na bodźce dotykowe, bólowe;
  • ma słabą świadomość własnego ciała;
  • wykazuje zachowania autostymulujące/autoagresywne (drapanie się, szczypanie, gryzienie, uderzanie);
  • ma nieprawidłowe napięcie mięśniowe (podwyższone lub obniżone);
  • wydaje się niezdarne (często upada, potyka się);
  • ma trudności z oceną odległości;
  • może mieć problem z samoobsługą (ubieranie, rozbieranie);
  • ma problemy z obustronną koordynacją ruchową;
  • często myli strony prawa-lewa;
  • z trudnością przychodzi mu naśladowanie ruchów innych osób;
  • reaguje nadmiernym zadowoleniem na ruch, lubi intensywne zabawy (kręcenie się, bujanie, podskoki);
  • boi się odrywać stopy od podłoża;
  • odczuwa nienaturalny lęk przed upadkiem lub wysokością;
  • boi się, unika zabaw ze zmianami pozycji (kręcenie się, bujanie, podskoki);
  • ma trudności z pisaniem, czytaniem;
  • zabawy/czynności manualne przychodzą mu z trudnością;
  • zbyt lekko lub zbyt mocno chwyta przedmioty;
  • nieprawidłowo stoi/siedzi;
  • szybko się męczy;
  • jest wrażliwe na światło lub określone kolory;
  • ma trudności z utrzymaniem wzroku na przedmiocie lub z podążaniem wzroku za przedmiotem;
  • nie lubi/domaga sie pokarmów o określonej konsystencji;
  • poznaje otoczenie za pomocą smaku (ssie, gryzie przedmioty);
  • nie lubi głośnych/określonych dźwięków;
  • ma opóźniony rozwój mowy;
  • lubi wydawać głośne dźwięki;
  • pewnych dźwięków nie zauważa;
  • poznaje otoczenie za pomocą węchu;
  • negatywnie reaguje na niektóre zapachy;
  • nie rozróżnia zapachów;
  • ignoruje nieprzyjemne zapachy.